Thursday, May 22, 2014

تفکر تند و کند

بالاخره این کتاب Thinking fast and slowتمام شد. هرچند کتاب صوتی بود ولی خوب بیست ساعت کتاب روانشناسی گوش دادن رس آدم را می کشد. گفتم من که از خواندن (شنیدن) این کتاب اینقدر کیفور شدم، بیآیم و دو کار بکنم. هم دوستان را به خواندنش تشویق کنم و هم چند نکته ای از کتاب را بنویسم که فردا روزی چیزی برای مرور داشته باشیم. بعد فهمیدم یک بابایی کتاب رو خلاصه کرده است و گذاشته است اینجا.

خلاصه اینکه کتاب محشر است. نویسنده دانیل کاهنمن (Daniel Kahneman) در سال 2002 نوبل اقتصاد را بالای سر برده است. اتفاقاً نظریه ای که ایشان را صاحب این عنوان کرد یعنی Prospect Theory در این کتاب نیز هست. کتاب علاوه بر اینکه توضیح می دهد کدام تصمیمات ما عاقلانه و کدامشان زبانم لال احمقانه است بیشتر می پردازد که چطور می شود که ما حماقت می کنیم. خود آقای کاهنمن در فصل آخر گفت که من هم بعد از عمری هنوز نمی توانم خصوصیات ذاتی ام را که به حماقت می انجامد تغییر دهم ولی یاد گرفته ام که چه شرایطی ممکن است به یک تصمیم اشتباه منتهی شود.


امیدوارم برچسب هایی که از کتاب یاد گرفتم قابلیت چسبیدن به  بعضی شرایط زندگی ام را داشته باشد و البته قبل از اینکه حماقت کنم شرایط را تشخیص دهم


No comments:

Post a Comment